PSEUDOTVŮRCI VELICE PILNĚ PŘIPRAVUJÍ PLNOST NEGATIVNÍHO STAVU
Telefon přestává být telefonem. Čeká ho nová éra
DALŠÍ ROZŠIŘOVÁNÍ OVLÁDÁNÍ LIDÍ JEŠTĚRY Z PEKEL POMOCÍ MOBILŮ
14.10.2010
Mobilní operátoři mají zásadní problém: co nám ještě prodat? Telefonování a textové zprávy má každý, kdo je potřebuje, brzy bude totéž platit o připojení k internetu. takže co dál?
Není to zrovna malá otázka. Závisí na ní další rozvoj oboru, který si nemůže dovolit zastavit se, když tolik let vykazoval fantastický růst - to by akcionáři neradi viděli. Jenže základní potřeby majitelů telefonů jsou v zásadě už splněny. Jediné, čeho se opravdu vehementně dožadují, jsou nižší ceny a delší životnost baterií. To druhé je v rukou výrobců, to první je z hlediska operátorů nežádoucí, přestože konkurenční boj je k tomu nevyhnutelně vede.
Řešení spočívá v tom, že nám mobilní sítě nabídnou nové služby, pokud možno takové, které budeme používat stejně rádi jako dnes tu nejúspěšnější, tedy SMS. To není snadné. Hodně pokusů se již minulo účinkem. Zákazníky příliš nezaujali obrázkové zprávy MMS, dlouho a neúspěšně se prosazují videohovory, propadákem je televize v mobilu. Co na nás zkusí tentokrát?
První velkou novou věcí jsou mobilní platby. Platit telefonem má dobrou logiku. Máte ho stále při sobě, snadno poslouží jako autorizační zařízení, platební mechanismus je vestavěn. Stačí, když operátor a poskytovatel služby najdou správný poměr, v němž se o přijaté peníze rozdělí. Tímto způsobem se už platí v několika velkých městech jízdenky v městské dopravě, přibývá placených parkovacích zón, kde lze platit mobilem, objevují se nápojové automaty, prodej vstupenek a leccos dalšího. Mobilní platba se uplatní hlavně u menších částek, kdy by zpracování transakce na platební kartě bylo příliš drahé.
Další nové služby pro majitele mobilů vycházejí ze znalosti geografické polohy. Přijímač GPS byl dříve výsadou drahých manažerských telefonů. Dnes se montuje do většiny přístrojů kromě těch nejlevnějších. Telefon tak poslouží jako navigace pro pěšího i řidiče, možnosti jsou však širší. Může vás třeba navést do části města s nejrušnějším nočním životem - na základě aktuálně vyhodnocované mapy, která podle přítomnosti telefonů přihlášených k síti ví, kde je nejvíc lidí. Velké změny brzy nastanou v oblasti reklamy. Nabídky zboží a služeb začneme dostávat přímo do mobilu též na základě geografické polohy.
Jdete po ulici a nabídne se vám sleva v přilehlé restauraci či výprodej v módním butiku. To je samozřejmě dvojsečná taktika. Mnoho lidí to bude jistě pokládat za obtěžování. Na druhou stranu, už jsme si zvykli na všelicos - a například na slevy většina z nás slyší, takže je dost pravděpodobné, že tenhle typ marketingu přijmeme.
Jedno je jisté: telefon už dávno neslouží jen k telefonování, stejně jako počítač není k počítání. Z obou se staly univerzální nástroje komunikace v nejširším smyslu slova. Mění náš životní styl, kopají hluboké generační propasti. A tento trend bude stále silnější.
7000 stran textů a 5000 obrázků o Vesmírných lidech Sil Světla najdete zde: